Elhízás járvány és romló egészség

Milliárdokat költünk fogyókúrára és az elhízás okozta betegségek kezelésére. Nap mint nap jelennek meg újabbnál újabb diéták, fogyókúrák, mégis úgy tűnik az elhízás megállíthatatlan. Miért nem működnek a fogyókúrák, és miért bukunk bele az egészségünk megőrzésére tett kísérletekbe?

A legtöbb fogyókúra ugyan arra az elvre alapul: valamelyik makronutrienst vonják meg tőlünk egy bizonyos időre (fehérjét, szénhidrátot vagy zsírt) amely a testet az éhezés állapotába taszítja, mely folyamatos stressznek teszi ki a szervezetünket, így természetes módon súlyt vesztünk. De mégis miért szedjük vissza szinte azonnal, és kamatostul a leadott kilókat? Erre két válasz is létezik:

  • A fogyókúra végén annyira örülünk, hogy nem kell magunkat tovább sanyargatnunk, hogy azonnal zabálni kezdünk, túlesszük magunkat és gyakorlatilag ugyan ott vagyunk, ahol elkezdtük.
  • Az evolúció során az embernek folyton raktároznia kellett, hisz nem lehetett biztos benne a szervezet, hogy mikor jut újra tápanyaghoz, kvázi nincsen hozzászokva a ma rendelkezésre álló étel mennyiségéhez. A testünk még ma is raktároz a hideg télre, de a tél sosem jön el, így az energia folyamatosan halmozódik zsír formájában.

Ételeinkben a hiba

Ma a szupermarketben fellelhető ételek erősen feldolgozottak, tele vannak vegyszerekkel, káros anyagokkal. A test annak érdekében, hogy megvédje magát két dolgot tehet: vagy nyálkát termel, hogy bevonja ezeket a vegyszereket, és ezzel megakadályozza a felszívódásukat, vagy a kevesebb energiát igénylő bezsírosodást választja, hiszen ezek a kemikáliák általában zsírban oldódnak, így minél több a szervezetben a zsír annál könnyebben oldja fel és üríti ki ezeket az anyagokat. Ennek a folyamatos mérgezésnek a hízás csak a látható jele. Ezek a mérgek mindenhova eljutnak a testünkbe ezzel folyamatosan rombolva azt.

Zsírmentes, szénhidrátmentes stb. ételek

A zsír és a szénhidrát lettek a főellenségek, mindenki próbál zsírcsökkentett, szénhidrátmentes, illetve zéró kalóriás ételeket választani egy egészségesebb élet reményében, de sokan nem is gondolnák, hogy mekkora kárt tesznek ezzel. A zsírmentes ételek rengeteg cukrot tartalmaznak, hiszen ha egy ételből kivesszük a zsírt nem lesz íze, akár egy szivacsot is rágcsálhatnánk. Ezt cukorral pótolják. A cukormentes "diétás" italokban és ételekben a cukrot például aszpartámmal helyettesítik, ami köztudottan egy idegméreg. A mesterséges édesítőszerek hormonokat termelnek, hisz az agyunk nem tudja, hogy az nem cukor, így ugyan úgy kezeli, ezáltal az édesítő is ugyan úgy hizlal.

Hizlaló és nem hizlaló ételek

Megmosolyogni való kifejezések. Mitől hizlaló mondjuk a McDonald's-os hamburger, és mitől nem az egy tál brokkoli barnarizzsel? Olyan, hogy hizlaló étel nem létezik! Csak olyan étel létezik, ami nem megfelelő összetevőkből áll össze, így a szervezet nem tud vele mit kezdeni, így beindul a zsírosodás a fentebb leírt módon. Vegyünk mondjuk 100 kalóriát amit bevihetünk pár korty kólával, vagy egy banán elfogyasztásával. Nem kell atomfizikusnak lenni, egy 3. osztályos gyerek is megmondja melyik van jó hatással ránk. De vajon miért? Ha megiszunk 100 kalóriányi kólát a szervezetünk cukorsokkot kap, megemelkedik az inzulin, stb. a kóla azonnal felszívódik a szervezetben anélkül, hogy bármi hasznos tápanyagot juttatna oda. Ha megeszünk egy banánt a benne lévő rostok segítik a gyümölcscukor egyenletes felszívódását, és csökkentik a cukor káros hatását. Olyat még sosem hallottam, hogy valaki kórosan elhízott amiatt, mert csak gyümölcsöket evett, olyat viszont nap mint nap látok, hogy a fánk-hamburger-kóla diétát követő emberek a cipőjüket nem tudják bekötni az utcán a túlsúlyuk miatt.

A valódi megoldás

És akkor itt jön képbe a sokat emlegetett életmódváltás amiről ugye mindannyian tudjuk, hogy kéne, csak hát olyan finom a sültkrumpli ketchuppal. Senkinek nem javasolnám, hogy drasztikusan egyik napról a másikra váltson életmódot, bár természetesen ez is abszolút egyénfüggő, és van akinek csak így válik be. Iktassuk be az életünkbe folyamatosan az egészséges ételeket: minden nap egy kicsivel több zöldség, kávé helyett egy zöldturmix reggelire, cukros üdítő helyett ásványvíz. Ha több egészséges ételt fogyasztunk a testünk meg fogja hálálni: elkezd méregteleníteni melynek mellékhatásai a természetes súlycsökkenés, a szebb bőr, haj és körmök, tisztább szem. Ha az ember megérzi ezeket a hatásokat csak még többet akar belőlük, és rájön, hogy ehez még több egészséges ételt kell fogyasztania. Szerintem ez a legegyszerűbb módja az életmódváltásnak. Fontos megértenünk, hogy a test folyamatosan gyógyulni szeretne, és a mi feladatunk, hogy biztosítsuk számára a megfelelő környezetet.

Tehát ami fontos:

  • Ne fogyni próbáljunk, hanem egészségesen élni. Az egészséges életmód velejárója a természetes fogyás, a jobb közérzet.
  • Felejtsük el a fogyókúrákat, sajnos semmit nem érnek.
  • Fogyasszunk több zöldséget minél több színben, akár turmixolva is!
  • Kerüljük a cukrokat (nem csak a kristálycukrot, hanem a süteményeket, kenyereket, pékárukat, cukrozott ételeket, stb.)
  • Víz, Víz, Víz ! legalább 2 L naponta!
  • Ne együnk feldolgozott ételeket! Amiről nem tudod megmondani ránézésre, hogy miből készült az feldolgozott étel. Ne edd meg!
  • Kezdjünk el mozogni valamit, főleg ha egész nap ülünk!
  • Ne adjuk fel! :)